onsdag 10 december 2008

Kanon bra affärside´ Notara

Här kommer en fortsättning på min dialog med Notara (Kreditupplysningsföretaget). Det hela handlar om att jag köpt en tjänst, fått den levererad men känner mig lurad. Jag har betalt min faktura men vill ha pengarna tillbaka. Svaren jag fått från dem är: Angående kreditupplysning, gäller följande: Enligt lagen har du rätt att ångra ett köp om du levererar tillbaka varan i samma skick som då du köpte den. Detta tillämpas inte på t.ex. kreditupplysningar, då du redan har konsumerat upplysningen. Det går t.ex. heller inte att ringa ett samtal via exempelvis Telia, och sedan ”ångra” att samtalet gjorts för att undgå betalning. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) 2 kapitel § 4 pkt. 1 gäller ingen ångerrätt för detta avtal då kreditupplysningar på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Så om jag tolkar detta ; Tjänster som mina kunder köpt av mig på sin hemtelefon kan de inte låta bli att betala. Så snart jag levererat dem. Om vi då dessutom inte gjort upp om priset jan jag även ta betalt hur mycket jag vill. Kanon ide´, sedan kan jag ju sluddra lite också och säga att de missuppfattat mig. PS. Undrar om det står något i lagen om hur missnöjda kunder får lov att bete sig ?

3 kommentarer:

  1. Nu tror jag att polletten trillade ner, Du gjorde en upplysning på dig själv? Och var inte nöjd? Skulle jag heller inte vara om jag gjorde på mig själv, framför allt inte inkomstsidan.

    ;=)

    Joachim

    SvaraRadera
  2. Det var ju bara ett av felen.
    Ett annat var att jag inte fattade att jag skulle behöva betala för det.Man jag får skylla mig själv, även när det gäller det senare felet.

    SvaraRadera
  3. off topic:

    Kan Du inte byta färger lite; de gråa färgerna gör det lite jobbigt att läsa även för ett 60-talist öga.

    Det blev bra med strukturen på etiketterna.

    Joachim

    SvaraRadera