tisdag 25 november 2008

Snacka med en jacka, eller Nils åker tåg (Telia och Särö Vårdcental)


Nils och jag sitter och ligger på tåget på väg till Stockholm. Vi skall hälsa på hans mamma. Kan inte låta bli att höra vad killarna på bordet rakt över gången snackar om . De har funderingar om hur tjejer egentligen är. De har också funderingar om hur de skall bete sig för att bli antagna till lumpen.
Bli antagen? Trodde det handlade om hur slippa bli antagen.Tror att jag hör fel så jag släpper det ämnet. Jag funderar istället på samtalet jag fick från Telia i morse. Även om jag inte förstår det heller. Hej hej, jag ringer på uppdrag av Telia,har du tid en stund? Efter att jag frågat vilket ärende hon hade, fick jag reda på att hon hade ett erbjudande . Eller rättare sagt två erbjudanden. Jag skulle få välja mellan fast eller rörlig avgift. Frågade henne vilket alternativ som var bäst för mig .Det visste hon inte. För hon hade inga uppgifter om hur mycket jag använder deras tjänster.Den uppgiften finns på en helt annan avdelning. Sa hon. Efter lite funderande sa jag att jag nog föredrar fast avgift. Då ville tjejen med erbjudandet spela in vad jag sagt. Det kändes läskigt och jag sa att jag inte gillade sättet och metoden (inspelning direkt efter ett kort telefonsamtal). Bad istället att få ett mejl med villkoren. Innan jag ev. accepterar. "Så här har vi gjort länge så det är inget konstigt med detta " fick jag reda på. Fick också reda på att hon inte kunde mejla mig.
Konstigt, att de inte har mejl på Telia. Fattar inte heller varför röstinspelningen blir bättre bara för att Telia har gjort så länge.
Samma sak på Särö Vårdcentral. De har inte heller mejl.
Ringde dem i morse för att avboka en tid.Fick då tala in mitt telefonnummer i en svarare som gjorde att de ringde upp mig 30 minuter senare. Då visade det sig att jag skulle ringa en annan av deras telefonsvarare. Som i sin tur skulle resultera i att en levande människa ringer upp mig .Vilket människan gjorde 7 timmar senare. Så tack för det, Tomas.
Men jag fattar inte varför tjejen som ringde upp mig på förmiddagen, inte själv direkt ringde upp den andra telefonsvaren. Då hade hon besparat mig ett samtal och fått lika mycket/litet jobb själv.Och; varför har de inte mejl på Särö Vårcentral ?
Fast; det är kanska enklare för dem om de bara har en telefonsvarare att lyssna av. Från högtalare på tåget fick jag just reda på att "De gula jackorna på perrongen i Katrineholm kan hjälpa dig om du känner sig förvillad eller förvirrad om man byter tåg i Katrineholm." Eftersom jag inte skulle byta tåg i Katrineholm är jag fortfarande förvillad eller kanske till och med förvirrad. Hade i och för sig varit kul att få snacka med en jacka. Nils däremot, han är bara törstig, så nu skall ha få vatten i den lilla ihopvikbara skålen han har med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar