onsdag 28 juli 2010

Nummerupplysningen.se kan inte kreditera fakturor ?

Om du överväger att bli kund hos Nummerupplysninge.se bör du veta att de inte kan kreditera fakturor. Deras system medger tydligen inte det. OM, jag nu fattat rätt vad de menar med svaret jag just fått. Så skulle något bli fel , kan de inte kreditera .Inte ens om de själva vill verkar det som.

Bakgrunden är att jag skrivit min namnteckning på ett som jag trodde gratiserbjudande från Telia. Men det visade sig vara ett helt annat bolag med säte i Estland som för mig var förvillande likt Telia.
 Är naturligtvis förvånad över hur dum jag kan va...för detta var ju inte första gången som jag gick på en sådan sak.  Fy skäms på mig! 

Här nere är mejldialogen mellan Nummerupplysningen.se och mig:
Från: Elisabeth [elisabeth@waktel.eu]
Skickat: den 23 juli 2010 13:53
Till: Nummerupplysningen
Ämne: Bestrider faktura 102625 3703
Härmed bestrider jag er faktura nr 102625 kundnummer 3703. Jag vill inte ha någon av era tjänster.
Vill också vara tydlig med att jag redan talat med ”en ansvarig person” hos er som vägrade uppge sitt namn.
Elisabeth Waktel

www.waktel.blogspot.com

Från: Nummerupplysningen [mailto:info@nummerupplysningen.se]
Skickat: den 27 juli 2010 10:32
Till: elisabeth@waktel.eu
Ämne: VB: Bestrider faktura 102625 3703
Hej,
Bifogar här den beställning som ligger till grund för vår faktura (se bifogad pdf).
Med Vänliga Hälsningar
Kundtjänst

Från: Elisabeth [elisabeth@waktel.eu]
Skickat: den 27 juli 2010 11:41
Till: Nummerupplysningen
Ämne: SV: Bestrider faktura 102625 3703
Hej,
Vi bestrider återigen fakturan. Jag är kraftigt vilseledd av ert utskick. Har redan meddelat er det via telefon, mejl och genom att ni fått tillbaka fakturan. Antar att nummerupplysningen.se är seriöst företag, som inte behöver tvinga någon att vara kund. Förväntar mig därför en kreditfaktura.
Elisabeth Waktel
www.waktel.blogsport.com

Hej,
Er beställning är registrerad samt inlagd i våra system, vilket tyvärr medför att vår fordran kvarstår.
Med Vänliga Hälsningar
Kundtjänst
Nummerupplysningen.se

Hej,

Då får ni väl plocka ut den ut ert system , för jag kommer tyvärr inte att betala.
Är vilseledd av era uppgifter och vill inte vara kund.
Mvh
Elisabeth
PS. Det verkar osannolikt att ni som seriöst bolag har ett faktureringssystem som inte medger att ni kan plocka ut och kreditera en faktura. Tror du fått fel information, så fråga din chef om det verkligen stämmer.

PS. På FaceBook finns en grupp som heter "Nummerupplysningen.se-Vi som inte vill vara kund hos dem". Där finns info och berättelser från många om hur de har agerat.

8 kommentarer:

  1. vi har samma problem med dom och har snart all info om vilka dom är. om du vill kontakta oss för att gå samman maila martin.svensson@japi.se

    SvaraRadera
  2. Har precis skickat mejl och bestrider våran faktura också. Rikigt upprörd!

    SvaraRadera
  3. Bestrid, bestrid, bestrid. Hävda vilseedande marknadsföring, bedrägligt beteende etc. Googla, prata med polis och kronofogden som har hur mycket som helst att göra med alla upprörda företagare som ringer. Bestrid och betala inte säger de!

    SvaraRadera
  4. Har bestridit TRE (!) Fakturor hos nummerupplysningen sedan 15juli. De är mkt otrevliga och slängde telefonen i örat på mig när jag påpekade att de är väldigt medvetna om att det de håller på med är bedrägeri. De har även förfalskat min "beställning" då jag skrivit dit är jag ENDAST ÄR INTRESSERAD AV DET AVGIFTSFRIA ALTERNATIVET. (då jag trodde att det var ENIRO.SE)
    Det är bara att bestrida vidare då de inte får driva in eller lämna in till inkasso en faktura som är bestridd. De måste gå via Tingsrätten för att ha möjlighet att få in sin pengar. Vilket torde vara omöjligt om det finns någon slags rättvisa i det här samhället.
    Nej, inför ångerätt för företagare så slipper vi det här problemet!

    SvaraRadera
  5. Jag fick precis hem en sådan där gul lapp från dem. Det kändes lite "fishy", så jag googlade runt och det är tydligen ett av de värsta blufföretagen enligt sajten varningsinfo.se - och enligt massor av företag.

    Riktigt skitigt av dem att formge ett avtal så att det ser ut som en vanlig rättningsblankett.

    SvaraRadera
  6. Har anmält ärendet hos polis, konsumentombudsman. Bestridit faktura och betalning i omgångar. Nu kommer inkassokrav från estniskt företag www.rigolet.ee. På gula lappen står i det finstilta."Vid tvist ges Nummerupplysningen rätt att välja domstol. Nummerupplysningen äver rätt att överlåta fordran till annan juridisk person." Är det inte dags att samordna juridisk kunskap för att lugna oss alla är det möjligt med fortsatt utpressning med utländskt inkasso, utländsk domstol eller person? Hur länge kan det pågå?

    SvaraRadera
  7. Gå gärna in på Facebook gruppen: Nummerupplysningen.se- vi som inte vill vara kund hos dem.
    Där ser du hur andra har agerat, ock kanske kan du få lite tips.

    SvaraRadera
  8. Alla som får fakturor, även om ni hade skrivit på, lämna fakturorna till polisen. När tillräckligt många har anmält samma företag ska de ta tag i det, det fick jag höra i dag. Alltså, alla fakturor till polisen, betala inte, bestrida fakturan så många gånger du behöver. Betala inget, tala inte med dem i telefon.
    Själv skickade jag fakturan tillbaka, bestred den och meddelade att jag har kontaktat polisen. Fick ett mycket otrevligt mail från Jimmy Söderström och för första gången kontaktade jag själv dem, svarade på mailet:"Tack för mailet, det lämnades till polisen i dag".
    Sedan dess har jag inte hört något men tänker gå med polisen med varje papper de skickar till mig.

    SvaraRadera