fredag 5 juni 2009

.Riksdelen,,,.ärendet har avslutats...?

Härmed bekräftas att ovanstående ärende* har avslutats. Står det i brevet från Intrum Justicia jag just öppnat. Eftersom brevet inte innehåller någon motivering undrar jag naturligtvis vad som har hänt. Så nu är frågan hur jag skall gå vidare. Och, för min del är ärendet inte avslutat.
Tänker börja med att söka svar från Riksdelen vad som gjorde att de inte fortsatte kräva mig på 6 483 kronor. Vad har hänt i sak, sedan jag talade med deras försäljningschef Niclas Selin för mer än 2 månader sedan. Tycker de bara jag är jobbig ? Gillar de inte gratisreklamen jag ger dem? Eller har de ändrat uppfattning. Och ger mig rätt när jag påstår att deras försäljningsmetoder, i mitt fall, var vilseledande. Och att deras kundvård var helt bedrövlig. Och, som någon sagt, det är när kunden klagar, ett företag visar sitt rätta ansikte.
*) Ärendet är ett inkassokrav jag fått från Intrum Justicia för en katalogtjänst i Riksdelen ,ett företag inom Swemedia. Jag anser mig vara vilseledd av säljaren på Riksdelen och har bestridit fakturan. Detta har jag meddelat Riksdelen och Justica och senare även polisanmält Riksdelen.

9 kommentarer:

  1. Vad hände sedan????

    SvaraRadera
  2. Jag polisanmälde dem som sagt.
    Om du mejlar mig på; elisabeth@waktel.eu så berättar jag gärna mer. Det finns all anledning av varna andra för Riksdelen. De är ordentligt pålästa och vet exakt hur långt de kan gå.

    SvaraRadera
  3. Har Jobbat på Swemedia även kallat Riksdelen.
    Håller med om att det finn jätte mycket liknade fall, Just som dit, Sök på google och Riksdelen så finns det massor av forum m.m som riksdelen...Hoppas allt gick bra för din del håller med om att det är ett bluffbolag.

    SvaraRadera
  4. Hehe himlar vad stavfel det blev jaja hoppas du förstår hehe

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt stöd, känns bra. Jag fick "rätt" till slut. De avskrev sin fodran,men då hade jag fått bråka rätt ordentligt först.Och det är ju det som är så djäkligt, alla orkar inte ifrågasätta dem.

    SvaraRadera
  6. hej Elixa
    Snälla , berätta vad man skall skriva i polisanmälan så jag kan göra samma sak, / orsa

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Jag har inte min polisanmälan kvar men detta brevet skrev jag till Svensk Handel.Tror polisanmälan var likande.Ring mig gärna på 0708 600400 eller mejla elisabeth@waktel.eu.

    ------------------------------------------------------------------------

    Svensk Handel
    2009-04-23
    Regeringsgatan 60
    103 29 Stockholm

    Angående Riksdelen
    Efter att just ha avslutat et telefonsamtal med Olof Tengvall hos er, översänder jag här kopia av en kladdig betalningspåminnelse. Syftet med mitt brev är att informera om att jag anser Riksdelen gick över gränsen då jag beställde tjänst av dem.På telefon.
    Kort beskrivning av anledning till att informera er
    En kvinna söker mig 3-4 ggr då jag är upptagen. Då hon hör det. Ber hon trevligt om att få återkomma. Nästa gång hon söker är jag också upptagen, trots att jag svarade. Då ber jag henne mejla över sin info. Det var omöjligt. Enligt henne, var jag var tvungen att sitta vid en dator för att se mina uppgifter. Vi skulle bara helt kort gå igenom förlängning av mitt ab hos dem på Riksdelen. För att få detta undanstökat, sa jag något som ja, men då gör vi det snabbt nu, så det blir gjort.(Hon kommenterade det med att jag var rolig)
    Initialt pratade hon om att mitt abonnemang kostade sa 1 800 - 1 900 kr. Efter en stunds samtal hade hon kommit fram till att jag behövde ett antal tillägg för att leva upptill normal standard. Jag utgick ifrån att Riksdelen var Telias namn på telefonkatalogen.
    I slutet av samtalet vill hon spela in det vi var överens om. Jag protesterar först, men går med på inspelningen. Har bråttom och inte hinner kolla upp det som lät konstigt. Kort därpå Googlar jag, finner inlägg då på nätet från personer som känner sig vilseledda. Ser också att det inte är Telia jag pratat med.
    Jag mejlar Riksdelen och säger att jag avbokar då Riksdelen inte var det företag de fick mig att tro. Därpå kommer fakturan. Jag returnerar den med info om att jag inte accepterar.
    Slutligen kommer bifogad betalningspåminnelse. Samma dag ringer jag dem. Referenspersonen har tyvärr slutat på företaget. Chefen Niclas Selin skulle ringa istället. Dagen efter, då jag på nytt ringer, avvisar chefen mina krav på att inte betala. Han hänvisar till inspelningen och säger att jag visste av vad jag köpte. Efter detta har jag fått inspelningen via mejl som gjordes av min beställning. Där säger de att jag skall få korrektur och faktura. Fick endast en faktura. Alltså inget korrektur. Men en faktura och nu en Betalningspåminnelse på 6 288 kronor.
    Med dessa rader vill jag informera om Riksdelens metoder i hopp om att de kommer upp på er Varningslista.

    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
  8. Du är en av många!
    Jag har själv tidigare arbetat på Swemedia och jag vet vad dom är kapabla till.
    Dom ringer dagligen till företag som aldrig betalat en krona tidigare och säger att dom bara ska kontrollera uppgifterna så att allt stämmer för att förnya tjänsten, en tjänst som företaget aldrig har haft.
    Efter det skickas en faktura ut som givetvis bestrids när företaget ser att dom aldrig haft någon tjänst tidigare.
    Swemedia lever på detta och om dom skulle dra tillbaks alla avtal som bestrids så skulle dom inte tjäna mycket pengar.
    Om du tycker att Swemedia är oseriösa mot kunder och företag.....då skulle du veta hur dom behandlar sina anställda, 90% av alla försäljare lever i skräck och ingen vågar ifrågasätta cheferna, för då blir det sparken och företaget säger bara att du har haft otillåten frånvaro sista tiden för att avskedan ska vara motiverad.
    Jag beklagar att du blivit utsatt och jag hoppas att allt löser sig.
    Om du tycker att det är jobbigt med alla säljare som ringer och att du inte kan hålla isär allt så rekommenderar jag att du tar kontakt med en Mediabyrå och låter dom hjälpa dig (dock inte Maze media som är bojkottade av samtliga stora och seriösa kataloger och mediabolag p.g.a av oseriösa samarbeten)

    Här listar jag alla tjänster som Swemedia har så att du kan akta dig.
    Riksdelen
    Transportguiden
    118700
    118701
    Isodelen
    Swemedia AdWords (Sponsrade länkar på Google)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. http://www.riksdelen.se/
    http://www.118700.se/
    http://www.isodelen.se/
    http://www.industrinet.se/
    http://www.transportguiden.se/
    http://www.swemedia.se/
    (marknadsföring och sponsrade länkar)
    Gå in på ovan länkar och klicka på "kontakt"
    Samtliga bolag "råkar" ha exakt samma kontor.
    Gå in på allabolag.se
    Samtliga bolar "råkar" ha exakt samma 4 ägare.
    Affärside: Anställ undgdomar - ge dem endast provision samt ett mycket enkelt säljmanus. Be dem ringa och sälja som sjutton - klarar vem som helst bara läsa innantill.
    Mycket billig arbetskraft som "kammar" in pengar till ägarna.
    Kolla gärna deras årsinkomst.
    Detta kommer INTE få ett slut i första taget så länge ägarna håvar in miljoner.
    SUCK.

    SvaraRadera